שיטה טיפולית חשובה ואינטנסיבית לטיפולים בהגבלות התנועה בשורשי ידיים

מאת: ד"ר אדיבי דוד (1/03/11)

ברצוני להציג שיטה טיפולית חשובה ואינטנסיבית לטיפולים בהגבלות התנועה בשורשי ידיים וכן בפרקי Metacarpophalangeal, ויתר פרקי האצבעות, אשר עלולים להופיע בעקבות פציעות, חבלות הכהות או חודרות, לאחר כוויות, וכן בעקבות הניתוחים בצמות ואו גידים.

חבלות הידיים תמיד היו חבלות הגורמות בצורה מסיבית להופעת מצבי אי כושר, בצורת הנכויות זמניות ואו קבועות.
אנחנו נתקלים בסוגים שונים ורבים של פגיעות בידיים בחיים הרגילים, בתאונות שונות, ותאונות עבודה, בעקבות נפילות, חבלות וחתכים, וכן פגיעות בעקבות מעשה עיווה ומלחמה, וכן בעקבות כוויות שונות בעקבות חם ואו השפעה של חומרים כימיים.

. כל הפגיעות הללו עלולים לגרום לנזק בעצמות, פרקים, שרירים, גידים ועור, ולכן להפריע לתנועה הרגילה וחלקה של הגפה,כלומר הופעת קשיים וקישיון בתנועות. כנ"ל לגבי כוויות בדרגות II ו III.

לטיפולים הפיזיוטרפיים והריפוי בעיסוק ערך רב בטיפול במצבים אלה, בדרך כלל יש צורך להתחיל בטיפולים פיזיוטרפיים במהירות האפשרי, טיפולים אשר עלולים להימשך לזמן רב.

הנפגעים לא תמיד משתפים פעולה עם פיזיוטרפיסטים, בעקבות פחדים מהלא ידוע בטיפולים, וכן עקב הכאבים מנגיעה ואו תנועה.
עקב לוח הזמנים המלא של הפיזיוטרפיסטים, אפשרות למתן טיפולים לזמן ממושך מאוד לכל חולה מוגבלים מאוד. כידוע בדרך כלל מטופלים אינם מקבלים טיפולים פיזיוטרפיים בערבים ובלילות.

במיקרים לאחר ניתוחי Tenolysis ואו Arthroplasty, יש צורך להפעלה מוקדמת , אך כאבים וכן ונפיחויות הם בעיות השכיחות, אשר קשה להתמודד בהם.
חוסר תנועתיות אלול לגרום לקישיון ועיוות ביד, אשר חייבים להימנע מהופעתם. כידוע במצבי שיתוק בגפה, אשר לא טופלו בעזרת התרגילים הפסיביים, עלולים להגיע לקישיון, נפיחות ולמצב ה Dystrophy.
בכל הסוגים של בעיות הללו, ניתן לטפל בצורה יעילה על ידי פיזיוטרפיה וריפוי בעיסוק לזמן ממושך. לצורך התמודדות עם בעיות הללו, היה צורך לחפש דרך לבניית מכשיר אשר יהיה באפשרותו להניק טיפולים אוטומטיים לזמן ממושך לפרקי ידיים השונות.

ולכן Prototype של מכשיר IPHEX ( Pneumatic Hand Exerciser Intermittent ) הוכן, ונבדק בהצלחה במספר מקרים בעזרת ד"ר מוריס רוסו ופרופסור חיים ויינרג ז"ל.
למכשיר 3 חלקים עיקריים: מבנה החיצוני, קופסאות הכח (Power boxes), וכן משאוות אוויר עם אפשרויות לויסות הלחץ והזמן.

ניתן להשתמש ב 1, 2, ואו 3 קופסאות הכח בבת אחד, והצבתם במקומות הרצויים לפי תכנית הטיפולי. יש לציין שהלחיצה הדרגתית של רקמה הרכה על ידי קופסאות הכח, דוחפת בחזרה את הנוזלים התת עוריים לורידים ולדרכי לימפה, ולכן מונע הופעת מצבי Oedema. מכשיר נמצא מתאים גם לטיפולים בקשיונות לאחר כוויות העמוקות ופצעי ירי.

ניתן להשתמש במכשיר IPHEX במחלקה בבית חולים לאחר הניתוח, במכון לפיזיוטרפיה ואו בבית החולה לזמן ממושך למשך כל שעות היממה.
במיקרים מיוחדים ומכאיבים במיוחד, ניתן להשתמש במכשיר לאחר הרדמה מקומית ואו אזורית.

בברכה
אורטופד מנתח ד"ר אדיבי דוד 03-965-9567

עסקים לפי תחום